bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

fot kk 2

Halo, tu Ziemia! Rozmowa z Katarzyną Kalinowską-Sinkowską o nauce, fake newsach i pożytkach z wątpliwości

Obserwujemy wysyp fake newsów i teorii, które doskonale udają dyskurs naukowy, opakowane są w pseudonaukowy język i podają spreparowane lub anegdotyczne dowody, które imitują dowody naukowe – mówi dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska, ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej
Forum IR Logowww ico

ZSK nominowany do Polskiej Nagrody Inteligentnego Rozwoju 2021

Projekt „Wsparcie rozwoju ZSK…” realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych został nominowany do Polskiej Nagrody Inteligentnego Rozwoju 2021. Więcej
grafika KONFERENCJA IT ico

Konferencja “Praca w branży IT, czyli Z(y)SK na bazie umiejętności”

Wystąpienia ekspertów, panel dyskusyjny, wirtualne targi umiejętności poświęcone branży IT – to wszystko 28 kwietnia 2021 podczas organizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych konferencji “Praca w branży IT, czyli Z(y)SK na bazie umiejętności”. Więcej
153610154 3513684072189249 5722951556211783948 o

Ruszyła ogólnopolska kampania „Kwalifikacje 2025+”

Inicjatywa „Kwalifikacje 2025+” ma na celu wsparcie uczniów i studentów w nabywaniu dodatkowych kwalifikacji umożliwiających im lepszy start na rynku pracy oraz promocję idei uczenia się przez całe życie. Bezpłatne vouchery na przystąpienie do certyfikowanych egzaminów VCC otrzyma w sumie 1000 uczniów i studentów. Patronat nad wydarzeniem objął Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
II KLS grafika ico

Spotkanie Klubu Liderów Studenckich

31 marca br. odbędzie się kolejne spotkanie Klubu Liderów Studenckich, a jednym z gości będzie dr hab. Łukasz Arendt, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych, który opowie o rynku pracy w kontekście pandemii. Więcej
Zmiana zawodowa ico

Zmiana zawodowa tematem najnowszej książki wydanej przez Instytut Badań Edukacyjnych

Zmiana zawodowa. Wielkie wysiłki w imię niepewnych efektów to etnograficzny opis doświadczeń ludzi, którzy zmienili miejsce pracy i branżę. Książka powstała w oparciu o wielogodzinne wywiady pogłębione. Autorami są Michał Danielewicz i Kamila Hernik z Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej

Walidacja w czasie pandemii

Obecnie w całej Europie obserwujemy zmagania z pandemią, która mocno dotknęła również obszar edukacji. Nauczanie niemal z dnia na dzień przeniosło się do sieci, stanowiąc ogromne wyzwanie dla nauczycieli, szczególnie tych specjalizujących się w umiejętnościach praktycznych.

W dobie pandemii sporym wyzwaniem jest to, jak sprawdzać kompetencje w sposób, który nie wymaga bezpośredniego kontaktu. W wielu krajach zostało to odłożone na później poprzez odwołanie lub przesunięcie egzaminów końcowych - tak postąpiono w Danii i we Francji. Z kolei w Czechach i Bułgarii przeprowadzono je na starych zasadach, ale z zachowaniem szczególnych środków ostrożności.  

Zdalna walidacja i poradnik dla nauczycieli

Sprawdzanie kompetencji na odległość, czyli zdalna walidacja, jest o tyle trudna, że uniemożliwia pełną kontrolę warunków, w jakich proces ten się odbywa. Dotyczy to zarówno testów praktycznych, jak i teoretycznych. Mimo to, niektóre kraje już zaczynają szukać rozwiązania problemu wiarygodności takiej walidacji. Łotewskie Narodowe Centrum Edukacji sformułowało wręcz poradnik dla nauczycieli w tym zakresie. Metody można zastosować w przypadku rozciągniętego w czasie procesu nauczania. Ale jak postępować w przypadku osób dorosłych, które zdobyły swoje kompetencje w sposób pozaformalny lub nieformalny?

Z pomocą przychodzą narzędzia online, którą są wykorzystywane w walidacji osób dorosłych. Przykładowo, wideokonferencje, nie są rozwiązaniem całkiem nowym. W Islandii stosuje się taką formę przeprowadzania wywiadu w przypadkach osób pracujących na kutrach rybackich. Wywiad ten idzie w parze z jedną z najbardziej popularnych w Europie metod walidacji osób dorosłych, czyli portfolio osiągnięć kandydata.

IBE i narzędzia dzisiejszych czasów

W Polsce podobne możliwości związane z niekonwencjonalnymi sposobami potwierdzania kompetencji wprowadził Zintegrowany System Kwalifikacji w odniesieniu do kwalifikacji rynkowych. Ze względu na obawy o wiarygodność tego procesu, często decydowano się na klasyczne formy testowania kandydatów stosowane już w edukacji formalnej. Ale pandemia przyspieszyła zmiany również w tym obszarze. Od 16 maja 2020 r. istnieje możliwość przystąpienia do walidacji zdalnie również w tych przypadkach, w których nie przewidziano jej zawczasu. Takie rozwiązania wprowadziła ustawa dotycząca walki z koronawirusem.

Instytut Badań Edukacyjnych od wielu lat wspiera wdrożenie walidacji w odniesieniu do kwalifikacji rynkowych, przygotowując narzędzia odpowiadające potrzebom dzisiejszych czasów. Przykładem jest Moje Portfolio, które umożliwia tworzenie cyfrowego zbioru osiągnięć świadczących o posiadanych kompetencjach. Wraz z szeroko dostępnymi narzędziami do przeprowadzania wideokonferencji może być już teraz oferowane osobom dorosłym. By dowiedzieć się więcej o różnych metodach walidacji, zapraszamy również do zapoznania się z Katalogiem Metod Walidacji. Więcej zagranicznych rozwiązań w tym obszarze znajdziesz z kolei w Bazie Dobrych Praktyk.  

Iwona Gmaj

Iwona Gmaj
ekspertka ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Ministerstwo Edukacji NarodowejMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018