Instytut Badań Edukacyjnych - Portal informacyjny

IBE partnerem instytucjonalnym Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2024

IBE partnerem instytucjonalnym Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2024

Trzy dni pełne dyskusji na tematy, którymi żyją Polska, Europa i świat. Uznane autorytety, decyzyjni politycy, menedżerowie dużych firm, przedsiębiorcy, eksperci, naukowcy, młodzi aktywiści, ludzie mediów. Już w maju odbędzie się XVI...

Patronaty IBE: „Edu Meet – Edukacja bliżej regionu”

Patronaty IBE: „Edu Meet – Edukacja bliżej regionu”

Interaktywne strefy edukacyjne poświęcone sztucznej inteligencji, immersyjnej edukacji, cyberbezpieczeństwu, fake newsom, grywalizacji oraz konferencja dotycząca nowoczesnych rozwiązań dla edukacji, to najkrótsze podsumowanie wydarzenia...

Uszczuplone podstawy programowe. Projekty MEN i konsultacje publiczne

Uszczuplone podstawy programowe. Projekty MEN i konsultacje publiczne

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekty rozporządzeń zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Opublikowanie projektów ministerialnych poprzedziły...

Polska szkoła choruje nie na testozę, ale na ocenozę - wywiad dr hab Macieja Jakubowskiego

Polska szkoła choruje nie na testozę, ale na ocenozę - wywiad dr hab Macieja Jakubowskiego

Dyrektor IBE dr hab. Maciej Jakubowski, wypowiedział się na temat ostatnich zmian w polskiej szkole. Zachęcamy do zapoznania się z treścią wywiadu udzielonego dla Rzeczpospolitej, opublikowanego 17 kwietnia 2024 r.

Dział badania- znak graficzny

Pogłębiona diagnoza niskich kompetencji i niskiego poziomu wykształcenia Polaków, jak również wielkości populacji oraz cech osób młodych bez pracy i nieuczących się (tzw. NEET) jest efektem zrealizowanych przez IBE działań w ramach projektu „Wzmacnianie polityki opartej na faktach na rzecz poprawy umiejętności podstawowych osób dorosłych”, współfinansowanego w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+.

Celem opracowań jest:

  • przedstawienie pogłębionej analizy wykluczenia edukacyjnego,
  • powiązania wykluczenia edukacyjnego z aktywnością w różnych obszarach życia społecznego i gospodarczego, w tym w obszarze: rynku pracy, uczenia się przez całe życie, korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych, wykluczenia społecznego
  • przygotowanie rekomendacji dla działań na rzecz wsparcia rozwoju kompetencji wśród osób o najniższych kompetencjach i niskim wykształceniu.


W raportach wykorzystano dane w okresie od 2008 do 2014 roku w ramach:

  • Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC)
  • Badania postPIAAC
  • Badania Uwarunkowania decyzji edukacyjnych (IBE)
  • Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (GUS)
  • Badania Kształcenia dorosłych (GUS)


Polacy z niskimi kompetencjami - raport analityczny
Polacy z niskimi kompetencjami - rekomendacje dla polityki


Seminarium 17 grudnia 2015 r.

 

Seminarium 20 listopada 2015r.


W ramach prac nad projektem zorganizowano seminaria: 20 listopada i 17 grudnia, wzięli w nich udział poza ekspertami IBE przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Cyfryzacji, Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Stowarzyszenia Doradców Szkolnych i Zawodowych, Instytutu Badań Strukturalnych.