bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

Zmiana zawodowa ico

Zmiana zawodowa tematem najnowszej książki wydanej przez Instytut Badań Edukacyjnych

Zmiana zawodowa. Wielkie wysiłki w imię niepewnych efektów to etnograficzny opis doświadczeń ludzi, którzy zmienili miejsce pracy i branżę. Książka powstała w oparciu o wielogodzinne wywiady pogłębione. Autorami są Michał Danielewicz i Kamila Hernik z Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej
path1 ico

Path2Integrity: jak uczyć rzetelności naukowej?

25 lutego o godz. 11:00 rozpocznie się kolejny darmowy webinar z cykl „Dialogi Path2Integrity”. Głównym tematem będą kwestie związane z wdrażaniem szkoleń z zakresu rzetelności i etyki badań naukowych w Europie. Więcej
ludzie ico

Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego

Minister Edukacji i Nauki ogłosił prognozę zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. Prognoza została przygotowana w oparciu o dane zebrane i opracowane m.in. przez ekspertów Instytutu Badań Edukacyjnych Więcej
path1 ico

Path2Integrity: rzetelność badawcza ważna jak nigdy dotąd

Zachęcamy do korzystania z innowacyjnego rozwiązania edukacyjnego promującego rzetelność badawczą, przygotowanego w ramach międzynarodowego projektu Path2Integrity, w którym bierze udział Instytut Badań Edukacyjnych. Nad kursem online pt. „Rzetelność badawcza z P2I” (Learning P2I )” patronat objęła Mariya Gabriel, komisarz europejska ds. Innowacji, badań naukowych, kultury, edukacji i młodzieży. Więcej
zintegrowana strategia ico

Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030: Rada Ministrów zatwierdziła część szczegółową

Dokument został opracowany w wyniku szerokich konsultacji, rekomendacji raportu „Strategia Umiejętności OECD: Polska” oraz m.in. założeń Nowego Europejskiego Programu na rzecz Umiejętności. W prace nad ZSU zaangażowane były ekspertki i eksperci IBE. Więcej
Spotlight on VET PL 2019 ico

Kształcenie i szkolenie zawodowe w Polsce – w pigułce

Broszura opisuje w syntetyczny sposób kluczowe elementy i organizację polskiego systemu kształcenia i szkolenia zawodowego, a przygotowana została przez IBE w ramach projekty ReferNet Polska. Więcej

Globalizacja

logo Globalisation1
Projekt „Wpływ globalizacji na kształcenie zawodowe i dokształcanie” (The impact of Globalisation on Vocational Education and Training - 2015-01 56IAOIDSIIGKOIGIobaIisation and VET/Ol 1115) jest realizowany przez Konsorcjum Instytut Badań Edukacyjnych (lider konsorcjum) oraz austriacki 3s Unternehmensberatung GmbH. Realizacja projektu rozpoczęła się 21 grudnia  2015 r. i potrwa 22 miesiące.

Projekt ma zbadać w jaki sposób krajowe systemy kształcenia, szkolenia zawodowego (kształcenia zawodowego, dokształcania, w tym szkolenia zawodowego na wyższych poziomach) i  kwalifikacji reagują na zmieniające się wymagania w obszarze szkolenia zawodowego w Europie i na Świecie. Badanie to pozwoli ocenić w jaki sposób globalizacja wpływa na przegląd i odnawianie oraz sposób definiowania i opisywania treści kształcenia zawodowego. Badanie przyjrzy się synergiom oraz konkurowaniu  europejskich i międzynarodowych standardów branżowych i kwalifikacji z krajowymi. Badanie obejmie próbę następujących piętnastu krajów:

Austria

Bułgaria

Grecja

Czechy

Dania

Estonia

Finlandia

Francja

Niemcy

Włochy

Holandia

Polska

Hiszpania

Szwajcaria

UK-Szkocja

oraz pięciu wybranych branż.

  • Transport drogowy i logistyka
  • Hotelarstwo i turystyka
  • Przemysł motoryzacyjny
  •  Technologie informatyczne
  •  Ratownictwo medyczne.

Badanie wypracuje także rekomendacje dla opracowywania treści kształcenia i szkolenia zawodowego zgodnych z potrzebami coraz bardziej zglobalizowanego rynku pracy, na którym europejskie i międzynarodowe rozwiązania współgrają z krajowymi.

Projekt składa się z trzech etapów. Pierwszym etapem jest przegląd literatury pod kątem wpływu globalizacji na systemy kształcenia zawodowego i doszkalania, prowadzący do lepszego zrozumienia charakteru narodowych strategii, poznania typów/modeli rozwiązań, standardów branżowych i kwalifikacji na poziomie krajowym jak i międzynarodowym, jak również identyfikację zaangażowanych aktorów; co dostarczy informacji do dalszych badań jakościowych.

Drugi etap to pogłębione wywiady indywidualne, które dostarczą informacji do raportów krajowych obejmujących następujące tematy:

(a)    przegląd narodowych standardów szkolenia zawodowego i doszkalania w odpowiedzi na globalizację/internacjonalizację,
(b)    w jakim stopniu Europejskie i międzynarodowe standardy wpływają na narodowe wymagania i treści kształcenia zawodowego i doszkalania, oraz
(c)    oszacowanie wartości dodanej wnoszonej do systemów kształcenia zawodowego i dokształcania przez standardy Europejskie i międzynarodowe standardy branżowe.

Trzeci etap to pogłębienie otrzymanych wyników przez realizację 10 studiów przypadku w wybranych krajach.

Na podstawie analizy wszystkich zebranych informacji zostaną sformułowane kluczowe rekomendacje, dla krajowych i międzynarodowych interesariuszy (decydentów, instytucji szkoleniowych, pracodawców, organizacji międzynarodowych) dotyczące najlepszych sposobów łączenia narodowych i międzynarodowych branżowych rozwiązań, wspomagających proces dostosowywania się systemów kształcenia zawodowego i doszkalania do wyzwań globalizacji.

Ministerstwo Edukacji NarodowejMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018