bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

uczenie sie doroslych ico

Edukacja dorosłych Polaków w czasie pandemii? IBE zna odpowiedź

W okresie pandemii koronawirusa edukacja przeniosła się do sfery wirtualnej. Jednym z dominujących tematów w przestrzeni publicznej stało się zdalne nauczanie dzieci i młodzieży. Ale jak wyglądała sytuacja osób dorosłych, korzystających z różnych form aktywności edukacyjnych? Instytut Badań Edukacyjnych to zbadał. Więcej
Katarzyna Zabratańska

Przewodnik po zarządzaniu różnorodnością w miejscu pracy

Różnorodność w miejscu pracy to moda czy świadomy wybór? Zmiany postawiły firmy w obliczu nowych zadań, bo efektywne zarządzanie różnorodnością, to spore wyzwanie dla liderów i liderek. Więcej
zsu

Konsultacje społeczne Zintegrowanej Strategii Umiejętności

Minister Edukacji Narodowej skierował do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych projekt części szczegółowej Zintegrowanej Strategii Umiejętności. Więcej
fot kk ico

Katarzyna Kalinowska laureatką Nagrody im. Stanisława Ossowskiego

Jury Nagrody im. Stanisława Ossowskiego za rok 2019 nagrodziło Katarzynę Kalinowską za książkę „Praktyki flirtu i podrywu: studium z mikrosocjologii emocji”. Więcej
ZRK ico

Jak uczą się dorośli Polacy? IBE to sprawdzi

Instytut Badań Edukacyjnych rozpoczyna terenową realizację badania poświęconego uczeniu się osób dorosłych w Polsce. Badaniu przyświeca idea, że ludzie przez całe życie poszerzają swoją wiedzę, nabywają umiejętności, podnoszą kwalifikacje i czynią to także po zakończeniu edukacji formalnej. Więcej
nauka1 ico

Wypełnij ankietę i wesprzyj projekt Instytutu Badań Edukacyjnych

Jesteś rodzicem lub specjalistą pracującym z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych? Wypełnij ankietę i wesprzyj jeden z głównych projektów IBE. Więcej

Mobilność międzynarodowa i kształcenie zawodowe

Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP) opublikowało analizę dotyczącą mobilności w kształceniu zawodowym w Polsce, przygotowaną przez ekspertki IBE Roksanę Pierwieniecką i Olgę Wasilewską.

Autorki publikacji “International mobility in apprenticeships: focus on long-term mobility: Poland” są także członkiniami zespołu Refernet Polska, projektu i sieci instytucji, których celem jest zbieranie informacji i monitorowanie zmian w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) w krajach członkowskich Unii Europejskiej.

Mobilność i kształcenie zawodowe

Komisja Europejska w ostatnich latach dąży do zwiększenie udziału osób kształcących się zawodowo w programach mobilność międzynarodowej typu Erasmus+. Szczególnym przedmiotem zainteresowania KE jest mobilność długoterminowa (powyżej 90 dni) i mobilność osób pobierających naukę zawodu bezpośrednio u pracodawcy – w Polsce do tej grupy można zaliczyć tzw. młodocianych pracowników.

W broszurze „International mobility…” analizowane są obie te kwestie. Zaprezentowano w niej dane na temat mobilności międzynarodowej uczniów szkół zawodowych. W Polsce uczniowie biorą udział prawie wyłącznie w krótkoterminowych praktykach zagranicznych. Analizowanych jest szereg czynników mających wpływ na tę sytuację i na potencjalne wyjazdy młodocianych pracowników. Zarówno regulacje dotyczące kształcenia zawodowego (duże znaczenie kształcenia ogólnego), jak i specyfika organizacji pracy szkoły, a także czynniki związane z kwestiami społecznymi czy rynkiem pracy (w tym charakterystyka pracodawców oferujących przygotowanie zawodowe) nie sprzyjają długoterminowym wyjazdom uczniów na praktyki zagraniczne. Pomysły zwiększania mobilności długoterminowych jako jeden z priorytetów KE w obszarze kształcenia zawodowego wydaje się więc nie przystawać do obecnych rozwiązań i sytuacji w Polsce.

Analiza została opublikowana w cyklu raportów tematycznych, regularnie publikowanych przez CEDEFOP i dostępna jest w na stronie Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego.

okadka publikacja

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018