bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

fot kk 2

Halo, tu Ziemia! Rozmowa z Katarzyną Kalinowską-Sinkowską o nauce, fake newsach i pożytkach z wątpliwości

Obserwujemy wysyp fake newsów i teorii, które doskonale udają dyskurs naukowy, opakowane są w pseudonaukowy język i podają spreparowane lub anegdotyczne dowody, które imitują dowody naukowe – mówi dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska, ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej
Forum IR Logowww ico

ZSK nominowany do Polskiej Nagrody Inteligentnego Rozwoju 2021

Projekt „Wsparcie rozwoju ZSK…” realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych został nominowany do Polskiej Nagrody Inteligentnego Rozwoju 2021. Więcej
grafika KONFERENCJA IT ico

Konferencja “Praca w branży IT, czyli Z(y)SK na bazie umiejętności”

Wystąpienia ekspertów, panel dyskusyjny, wirtualne targi umiejętności poświęcone branży IT – to wszystko 28 kwietnia 2021 podczas organizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych konferencji “Praca w branży IT, czyli Z(y)SK na bazie umiejętności”. Więcej
153610154 3513684072189249 5722951556211783948 o

Ruszyła ogólnopolska kampania „Kwalifikacje 2025+”

Inicjatywa „Kwalifikacje 2025+” ma na celu wsparcie uczniów i studentów w nabywaniu dodatkowych kwalifikacji umożliwiających im lepszy start na rynku pracy oraz promocję idei uczenia się przez całe życie. Bezpłatne vouchery na przystąpienie do certyfikowanych egzaminów VCC otrzyma w sumie 1000 uczniów i studentów. Patronat nad wydarzeniem objął Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
II KLS grafika ico

Spotkanie Klubu Liderów Studenckich

31 marca br. odbędzie się kolejne spotkanie Klubu Liderów Studenckich, a jednym z gości będzie dr hab. Łukasz Arendt, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych, który opowie o rynku pracy w kontekście pandemii. Więcej
Zmiana zawodowa ico

Zmiana zawodowa tematem najnowszej książki wydanej przez Instytut Badań Edukacyjnych

Zmiana zawodowa. Wielkie wysiłki w imię niepewnych efektów to etnograficzny opis doświadczeń ludzi, którzy zmienili miejsce pracy i branżę. Książka powstała w oparciu o wielogodzinne wywiady pogłębione. Autorami są Michał Danielewicz i Kamila Hernik z Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej

Ekspertka IBE zbada doświadczanie bezsensu w szkole

Jak podstawowi aktorzy życia szkolnego przeżywają sytuacje, w których nie odnajdują sensu? Co sprawia, że dla niektórych szkoła staje się przestrzenią odczuwania bezsensu? Co w czasie edukacji zdalnej jest odczuwane przez uczniów i nauczycieli jako bezsensowne? To tylko niektóre pytania badawcze, na które odpowiedzi poszuka dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska, badaczka i ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych.

Tematem badań będzie doświadczanie bezsensu w szkole przez uczniów i nauczycieli, a główny problem badawczy określa pytanie o miejsce, jakie w ich światach przeżywanych zajmują poczucie bezsensu własnych działań (tego, co robią w ramach obowiązków szkolnych lub zawodowych) oraz odczuwanie bezsensowności zasad funkcjonowania systemu szkolnego.

Doświadczanie bezsensu w szkole. Badania mikropraktyk edukacyjnych

Ramę teoretyczną badania będzie stanowić fenomenologia społeczna i symboliczny interakcjonizm. Badania będą mieć charakter jakościowy, wykorzystają metody wywiadu pogłębionego, autoetnografii, analizy fenomenologicznej.

Katarzyna Kalinowska Sinkowska

Dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska przedmiotem badań uczyni przekonania, emocje i interakcje, które kształtują mikropraktyki edukacyjne związane z uczęszczaniem do szkoły i wykonywaniem pracy nauczyciela.

Badaczka skupi się na praktykach, które – z jednej strony – wytwarzają lub wzmacniają w ludziach poczucie braku sensu, a z drugiej – są próbą ucieczki, zwalczania, niwelowania poczucia bezsensu edukacji i szkoły. Pierwsza grupa praktyk obejmuje działania, które wywołują w jednostce pytanie „po co ja to robię?” i wątpliwość, czy dane działanie ma jakikolwiek sens (siedzenie na nudnej lekcji, wykonywanie pracy niepotrzebnej w odczuciu podmiotu, nauka w modelu „zakuj, zdaj, zapomnij” itd.). Drugi typ praktyk skoncentrowany jest na podejmowaniu działań zaradczych wobec poczucia bezsensu (np. chodzenie na wagary, sposoby „zabijania” lekcyjnej nudy).

Działanie badawcze może być w całości zrealizowane w trybie online, jeśli sytuacja epidemiczna nie pozwoli na tradycyjną formę badań.

Badania pilotażowe zostaną sfinansowane ze środków przyznanych w czwartej edycji konkursu MINIATURA, organizowanego przez Narodowe Centrum Nauki.

Ministerstwo Edukacji NarodowejMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018