bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

fot kk 2

Halo, tu Ziemia! Rozmowa z Katarzyną Kalinowską-Sinkowską o nauce, fake newsach i pożytkach z wątpliwości

Obserwujemy wysyp fake newsów i teorii, które doskonale udają dyskurs naukowy, opakowane są w pseudonaukowy język i podają spreparowane lub anegdotyczne dowody, które imitują dowody naukowe – mówi dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska, ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej
Forum IR Logowww ico

ZSK nominowany do Polskiej Nagrody Inteligentnego Rozwoju 2021

Projekt „Wsparcie rozwoju ZSK…” realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych został nominowany do Polskiej Nagrody Inteligentnego Rozwoju 2021. Więcej
grafika KONFERENCJA IT ico

Konferencja “Praca w branży IT, czyli Z(y)SK na bazie umiejętności”

Wystąpienia ekspertów, panel dyskusyjny, wirtualne targi umiejętności poświęcone branży IT – to wszystko 28 kwietnia 2021 podczas organizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych konferencji “Praca w branży IT, czyli Z(y)SK na bazie umiejętności”. Więcej
153610154 3513684072189249 5722951556211783948 o

Ruszyła ogólnopolska kampania „Kwalifikacje 2025+”

Inicjatywa „Kwalifikacje 2025+” ma na celu wsparcie uczniów i studentów w nabywaniu dodatkowych kwalifikacji umożliwiających im lepszy start na rynku pracy oraz promocję idei uczenia się przez całe życie. Bezpłatne vouchery na przystąpienie do certyfikowanych egzaminów VCC otrzyma w sumie 1000 uczniów i studentów. Patronat nad wydarzeniem objął Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
II KLS grafika ico

Spotkanie Klubu Liderów Studenckich

31 marca br. odbędzie się kolejne spotkanie Klubu Liderów Studenckich, a jednym z gości będzie dr hab. Łukasz Arendt, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych, który opowie o rynku pracy w kontekście pandemii. Więcej
Zmiana zawodowa ico

Zmiana zawodowa tematem najnowszej książki wydanej przez Instytut Badań Edukacyjnych

Zmiana zawodowa. Wielkie wysiłki w imię niepewnych efektów to etnograficzny opis doświadczeń ludzi, którzy zmienili miejsce pracy i branżę. Książka powstała w oparciu o wielogodzinne wywiady pogłębione. Autorami są Michał Danielewicz i Kamila Hernik z Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej

Nowy rok szkolny szansą na projekty międzyprzedmiotowe w kształceniu

Od 1 września edukacja wraca do szkół. Ministerstwo Edukacji Narodowej określiło warianty funkcjonowania szkół i placówek w okresie pandemii w sytuacji wystąpienia zakażenia na danym terenie. Nowe wytyczne mają zapewnić bezpieczeństwo uczniów i nauczycieli – to także szansa na realizację projektów międzyprzedmiotowych w szkołach.


Edukacja w trzech wariantach i projekty międzyprzedmiotowe

Zgodnie z wytycznymi opracowanymi przez MEN i konsultowanymi z Głównym Inspektorem Sanitarnym i Ministerstwem Zdrowia edukacja w najbliższym roku szkolnym może odbywać się w trzech wariantach:

  • Wariant A – tradycyjna forma kształcenia
  • Wariant B – mieszana forma kształcenia (hybrydowa)
  • Wariant C – kształcenie zdalne

Każdy z tych wariantów może być szansą dla realizacji projektów międzyprzedmiotowych, a więc takich, które zbliżają do siebie wiedzę wykładaną w ramach pozornie oddalonych dziedzin czy przedmiotów. Abstrakcyjne wzory matematyczne, historia oparta na datach i wydarzeniach czy biologia wykładana teoretycznie – przedstawione oddzielnie - mogą być trudne do przyswojenia.

Podejście całościowe i międzyprzedmiotowe sprawia, że nauka staje się mniej abstrakcyjna i oderwana od kontekstu życia uczniów. Na przykład połączenie niektórych tematów nauczanych w ramach biologii z wychowaniem fizycznym może zachęcić do dobrych nawyków życiowych czy żywieniowych. Z kolei mariaż historii z fizyką oraz chemią może zainspirować ciekawe projekty na temat ewolucji technologii militarnej czy historii gospodarczej, może pomóc zrozumieć rytm życia codziennego mieszkańców Europy X wieku czy np. wielkie odkrycia w nauce i postęp cywilizacyjny.

Jeśli istnieją punkty styczności w programach edukacyjnych dwóch przedmiotów to warto je wykorzystać, aby uczniowie mogli ćwiczyć powiązania i rozwinąć rozumowanie holistyczne. To wymaga przygotowania i koordynacji ze strony nauczycieli, a właśnie w tym może pomóc platforma CROSSCUT.

Dla nauczycieli i szkół: platforma e-learningowa CROSSCUT

Praktyki nauczania międzyprzedmiotowego nie są nowe, ale wciąż stosunkowo rzadkie. Projekt CROSSCUT (z ang. Crosscurricular Teaching, czyli nauczanie międzyprzedmiotowe), w którym uczestniczył IBE w latach 2016-2019, podjął wyzwanie upowszechniania tych praktyk poprzez opracowanie między innymi ramy kompetencyjnej oraz platformy e-learningowej dla nauczycieli, opierając się na wstępnie realizowanym badaniu sytuacyjnym.

Platforma jest ogólnodostępna i bezpłatna. Wystarczy założyć konto użytkownika.

Kurs składa się z 4 modułów:

Jakie wyzwania są związane z nauczaniem międzyprzedmiotowym?

Dzięki temu modułowi uczestnicy poznają wyzwania związane z codzienną praktyką nauczania międzyprzedmiotowego i dowiedzą się, jak tym wyzwaniom sprostać. Moduł ma na celu pogłębienie wiedzy na temat założeń, szans i trudności w nauczaniu interdyscyplinarnym. Moduł zawiera zadania aktywizujące.

Jak zaprojektować zajęcia międzyprzedmiotowe?

Ten moduł zachęca do zapoznania się z podstawami programowymi oraz konkretnymi programami nauczania. Z pewnością pomoże to zaprojektować interdyscyplinarne zajęcia i uwzględnić cele charakterystyczne dla innych obszarów wiedzy.

W jaki sposób narzędzia cyfrowe mogą wspierać nauczanie międzyprzedmiotowe?

W tym module zachęca się do refleksji i poszukiwania sposobów, w jaki narzędzia cyfrowe mogą wspierać nauczanie międzyprzedmiotowe. Celem modułu jest poszerzenie wiedzy na temat  wpływu technologii na edukację oraz tego, w jaki sposób może ona wspomagać nauczycieli w przygotowywaniu i prowadzeniu zajęć o charakterze interdyscyplinarnym. 

Dlaczego i jak wdrożyć podejście interdyscyplinarne w swojej szkole?

Tutaj omawia się różne aspekty myślenia holistycznego oraz podstawy i idee podejścia interdyscyplinarnego do nauczania w szkole. Moduł ma na celu zmotywowanie do zgłębiania wiedzy o globalnych trendach w edukacji oraz przedstawienie szkoły jako organizacji uczącej się.

Uczestnicy, którzy zapoznali się z treścią kursu i wykonali zadania, mogą otrzymać zaświadczenie ukończenia kursu.

Więcej informacji o projekcie i zaświadczeniach uczestnictwa w kursach CROSSCUT udziela ekspert IBE Michał Rostworowski (e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.). 

Ministerstwo Edukacji NarodowejMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018