bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

fot kk 2

Halo, tu Ziemia! Rozmowa z Katarzyną Kalinowską-Sinkowską o nauce, fake newsach i pożytkach z wątpliwości

Obserwujemy wysyp fake newsów i teorii, które doskonale udają dyskurs naukowy, opakowane są w pseudonaukowy język i podają spreparowane lub anegdotyczne dowody, które imitują dowody naukowe – mówi dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska, ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej
Forum IR Logowww ico

ZSK nominowany do Polskiej Nagrody Inteligentnego Rozwoju 2021

Projekt „Wsparcie rozwoju ZSK…” realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych został nominowany do Polskiej Nagrody Inteligentnego Rozwoju 2021. Więcej
grafika KONFERENCJA IT ico

Konferencja “Praca w branży IT, czyli Z(y)SK na bazie umiejętności”

Wystąpienia ekspertów, panel dyskusyjny, wirtualne targi umiejętności poświęcone branży IT – to wszystko 28 kwietnia 2021 podczas organizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych konferencji “Praca w branży IT, czyli Z(y)SK na bazie umiejętności”. Więcej
153610154 3513684072189249 5722951556211783948 o

Ruszyła ogólnopolska kampania „Kwalifikacje 2025+”

Inicjatywa „Kwalifikacje 2025+” ma na celu wsparcie uczniów i studentów w nabywaniu dodatkowych kwalifikacji umożliwiających im lepszy start na rynku pracy oraz promocję idei uczenia się przez całe życie. Bezpłatne vouchery na przystąpienie do certyfikowanych egzaminów VCC otrzyma w sumie 1000 uczniów i studentów. Patronat nad wydarzeniem objął Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
II KLS grafika ico

Spotkanie Klubu Liderów Studenckich

31 marca br. odbędzie się kolejne spotkanie Klubu Liderów Studenckich, a jednym z gości będzie dr hab. Łukasz Arendt, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych, który opowie o rynku pracy w kontekście pandemii. Więcej
Zmiana zawodowa ico

Zmiana zawodowa tematem najnowszej książki wydanej przez Instytut Badań Edukacyjnych

Zmiana zawodowa. Wielkie wysiłki w imię niepewnych efektów to etnograficzny opis doświadczeń ludzi, którzy zmienili miejsce pracy i branżę. Książka powstała w oparciu o wielogodzinne wywiady pogłębione. Autorami są Michał Danielewicz i Kamila Hernik z Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej

Przewodnik po zarządzaniu różnorodnością w miejscu pracy

Różnorodność w miejscu pracy to moda czy świadomy wybór? Zmiany postawiły firmy w obliczu nowych zadań, bo efektywne zarządzanie różnorodnością, to spore wyzwanie dla liderów i liderek.

Rosnąca w ostatnich latach różnorodność w miejscu pracy wynika m.in. z procesów demograficznych (np. starzenie się społeczeństw krajów rozwiniętych i ruchy migracyjne), globalizacji i potrzeb konsumenckich. Impulsem tych zmian są zmiany w prawie, jak również kulturze i mentalności. Dla biznesu to duże wyzwania, które wymagają stosowania bardziej kreatywnych oraz innowacyjnych strategii, usług i produktów. Firmy doskonale zdają sobie doskonale sprawę z tego, że wręcz muszą tworzyć różnorodne zespoły pracowników/pracownic, bo to one odzwierciedlają coraz bardziej mozaikowe społeczeństwa.

Co zatem właściwie firmy powinny brać pod uwagę? Odpowiedź na to pytanie nie ma niejako końca, bo są to kwestie tj. wiek, płeć, miejsca zamieszkania, stan rodzinny, dochody, wykształcenie, doświadczenie zawodowe, stan zdrowia, styl życia, światopogląd, czy wygląd. Niemniej dla biznesu ważniejsze niż sama różnorodność, jest zarządzanie nią. Nie wystarczy zapewnić dopływu zróżnicowanej kadry pracowniczej, ale też trzeba zacząć wykorzystywać jej możliwości.

Jak zarządzać żeby korzystać?

Od czasu, kiedy zarówno w świecie nauki, jak i biznesu, zaczęto na poważnie interesować się zarządzaniem różnorodnością, powstało wiele sposobów jej zrozumienia i wykorzystania. Zwraca się uwagę na przeciwdziałanie dyskryminacji oraz zapewnienie poczucia równości i sprawiedliwości w miejscu pracy. W innych przypadkach jest to tworzenie takiej organizacji, w której pracownicze talenty są wykorzystywane do osiągania celów biznesowych. Są również i takie, mówiące o zarządzaniu różnorodnością jako drodze do lepszego zrozumienia potrzeb rynkowych.

Doświadczenia polskich i zagranicznych firm pokazują, że mają one tendencję do tego, aby do zarządzania różnorodnością podchodzić z pewną dozą indywidualizmu. Jednak nie wszystkie spotykają się w miejscu, którym jest „bank korzyści”. Wśród polskich firm niezmiennie wskazuje się na: większe zaangażowanie, motywację i lojalność pracowników/pracownic, łatwiejszy dostęp do talentów, poszerzanie wiedzy, wzbogacanie doświadczeń i rozwijanie kompetencji pracowników/pracownic, kreowanie pozytywnego wizerunku oraz wiarygodności organizacji.

To wszystko przekłada się na mierzalne efekty. W Google z powodzeniem od kilku lat wdraża się projekt promujący staż, a następnie zatrudnienie, społeczności afroamerykańskiej i latynoskiej, co w skali roku daje efekt w postaci 3% spadku rezygnacji tych osób z pracy. Z kolei międzynarodowa sieć hoteli Accor, zwiększając udział kobiet zarządzających hotelami, uzyskała o 2% lepsze wyniki finansowe.

Jak stanąć na wysokości zadania

Opisywane zmiany postawiły menadżerów i menadżerki firm w obliczu nowych zadań. Zaczęto mówić, jeśli nie o modelu kompetencyjnym, to o repertuarze cech, jakimi powinni/powinny się wykazywać, żeby działać skutecznie. Niezwykle ważna w tym kontekście staje się podstawowa otwartość na przedstawicieli/przedstawicielki innej kultury, narodowości czy płci, bez której nie ma późniejszego zrozumienia potrzeb i motywów pracownika/pracownicy, efektywnej komunikacji czy wreszcie skutecznego przywództwa.

Praca z zespołem, w którym znajdują się osoby wywodzące się z odmiennych kultur, wymaga od menedżera/menadżerki akceptacji i zrozumienia odmiennych systemów wartości i norm, zadbania o wspólną integrację. Gdy mówmy z kolei o współdziałaniu z osobami funkcjonującymi w sieciach internetowych i zespołach wirtualnych, konieczne staje się położenie nacisku na koordynację działań i usprawnianie komunikacji. Z pewnością można powiedzieć, że nabywanie tych nowych kompetencji i uczenie się ich, wymaga czasu oraz uważności na zmianę.

Katarzyna Zabratańska

Katarzyna Zabratańska
główna analityczka ds. badań i analiz

Ministerstwo Edukacji NarodowejMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018